Mainoksien teko isoille LED-näytöillä on hieman eri asia kuin painettu sana tai TV:ssä pyörivät videot. Jidoka on koonnut 7 kohdan listan, joilla onnistua ja tehdä vaikuttavat mainokset LED-näytöille!

Löydät kuvista vasemmalta puolelta alkuperäiset versiot mainoksista, ja oikealta parannellut versiot.

1. Perusteet kuntoon

Kun lähdetään luomaan tehokasta mainontaa esimerkiksi isoon LED-näyttöön, on hyvä tietää ihan ensimmäisenä näytön kokoluokka ja resoluutio, eli minkä kokoisia kuvia ja videoita sillä tullaan näyttämään. Mainokset kannattaa aina tehdä annettuun pikselikokoon (leveys x korkeus) ja käyttää oikeaa tiedostomuotoa – näin kuva näkyy joka kerta oikein ja oikeilla väreillä. Muuten alkuperäinen kuva saattaa vääristyä ja venyä häiritsevästi:

Näin luot tehokkaan mainoksen LED näytölle

2. Aseta selkeä tavoite

Tavoitteita voi ulkomainonnassa olla monenlaisia, kuten esimerkiksi näkyvyyden lisääminen ja seuraajien kasvattaminen eri palveluissa. Yleisenä periaatteena voisi sanoa, että mainoksen tarkoitus on saada katsoja toimimaan sen pohjalta.

Mieti, minne haluat ohjata asiakkaan? Verkkosivuille, vierailemaan toimistolla, soittamaan numeroon, vai kenties tilaamaan tuotteita verkkokaupasta? Itse sivustolla tai paikan päällä voit kertoa laajemmin asiasta, kun taas mainoksen tarkoitus on herättää mielenkiinto ja saada huomio.

3. Yksinkertaista kaikki

Helppo lähtökohta on yksinkertaistaa kaikki jo suunnitteluvaiheessa. Pidä viestisi, tekstit ja värit selkeänä ja yksinkertaisena. Jos materiaalia on yksinkertaisesti liikaa yhteen mainokseen, pilko viestiäsi useampaan osaan. Ihminen on lopulta yksinkertainen olento, eikä kykene sisäistämään montaa viestiä samalla kertaa. Mainos on valmis, kun siitä ei pysty enää poistamaan mitään. Toisin sanoen: KISS – Keep It Simple Stupid, sillä liika teksti ja lukuisat elementit saattavat vain sekoittavat katsojaa:

Näin luot tehokkaan mainoksen LED näytölle

4. Määritä yleisösi

Kenelle viestisi on tarkoitus kohdistua? Tiedätkö, ketkä ovat potentiaaliset asiakkaasi? On tärkeää vastata peruskysymyksiin: mihin demografiaan asiakkaasi kuuluvat, mitkä ovat asiakkaiden kipupisteet ja mahdolliset ongelmat, miten ratkaisusi toimii juuri heille, ja miksi asiakkaan tulisi juuri valita sinut.

Jos jo tiedät vastaukset kaikkiin edellä mainittuihin, niin hyvä! Jos et, niin selvitä, tutki ja analysoi. Kun tunnet asiakasryhmäsi, voit luoda juuri heille kohdennettua mainontaa tehokkaasti.

5. Ole selkeä – Näy isosti

Vältä pientä grafiikkaa tai tekstiä – varjostuksetkin näkyvät usein huonosti näytöllä. Näytön havainnointi tapahtuu yleensä jo kaukaa, joten pyri selkeään sisältöön, jonka viesti on helppo sisäistää nopeasti. Materiaalin voit testata menemällä 2-3 metrin päähän tietokoneen näytöltä – mikäli materiaali on luettavissa ja selkeä, se luultavasti toimii myös näytöllä. Muista myös, että katsoja voi olla liikkeellä ja esimerkiksi ajaa ohi 100km/h – miten pitkä mainosspotti on, kuinka helppoa fontti on lukea, ja kerkeääkö asiakas tässä ajassa lukemaan koko tekstin vilkaisulla? Esimerkiksi kaunokirjoitus saattaa näyttää kauniilta tietokoneen ruudulla, jolla sitä on aikaa katsella, mutta LED-näytöllä se voi olla mahdoton lukea:

Näin luot tehokkaan mainoksen LED näytölle

6. Vältä valkoista – Väritä väreillä

Kirkkaat värit kiinnittävät huomion ja tehostavat viestiäsi, mutta vain maltillisesti käytettyinä. Valkoinen on taustavärinä huono, sillä LED-tekniikalla se toistuu muita värejä kirkkaammin, koska silloin kaikki LED-lamput ovat päällä. Riippuen mainoksesta, kirkkaus voi helposti ottaa silmiin ja saada katsojan pään kääntymään pois mainoksesta – se voi myös häiritä mainoksen tekstien tai elementtien hahmottamista.

Mainos erottuu parhaiten, kun teksti ja elementit eroavat merkittävästi ympäröivästä ympäristöstä. LED-tekniikan ansiosta mainos näkyy säällä kuin säällä, vaikka hienoisimmat sävyerot saattavat hieman tasoittua ja hukkua taustaan.

7. Optimoi ja testaa

Testaa mainostasi – sisältöä voi aina muokata ja parantaa!  TV:ssä tai muualla käytettävä materiaali ei välttämättä sovi muualla käytettävälle näytölle, sillä mainosnäytöllä näkyvyys on usein lyhyempikestoinen, ja katseluetäisyys ja resoluutio eroavat merkittävästi esimerkiksi TV:n, tietokoneen tai puhelimen ruudulle luotavasta materiaalista. Käyttökohteen mukaan tehtävällä aineistolla saat parhaan lopputuloksen irti.

Muista myös ottaa kaikki hyöty irti mainostuspaikan ympäristöstä – onko paikka merkittävä jollain tavalla, tapahtuuko samana ajankohtana jotakin esimerkiksi kohdeyleisöllesi suunnattua, mikä on mainosnäytön koko, ja miltä katseluetäisyydeltä sitä voi tarkkailla?

Näin luot tehokkaan mainoksen LED näytölle

Päivitetty 15.07.2021.