Munkkiniemen seurakunta, Munkkivuoren kirkko, 3×3 Videoseinä
Munkkiniemen seurakunta hankki 3×3 videoseinän Munkkivuoren kirkkoon. Tavoitteena oli tarjota kirkossa kävijöille, sekä tuleville käyttäjille, nykyaikaisia visuaalisia elämyksiä osana kokonaisuutta. Ennen toimitusta kokonaisuus suunniteltiin huolellisesti, kohteesta mitat ottaen ja tarkastaen asennuskohteen. Ennen ehdotelmaa kohteesta otettiin valokuvat ja lopullisesta ehdotuksesta toimitettiin hahmotuskuva, miltä erilaiset ratkaisut näyttäisivät kohteessa.
Munkkivuoren kirkkoon tehtiin kustomoitu kiinnitysratkaisu tiilimuurin päälle. Yhdessä suunnittelemalla saatiin paras mahdollinen paikka valittua. Riittävän isolla videoseinä kokonaisuudella saatiin tilaan luotua sopivan kokoinen pinta-ala, joka näkyy varmasti myös takariville saakka.
Haastattelimme kirkkoherra Leo Gladia kysyen kommentit ja fiilikset useiden kuukausien käytön jälkeen.
Ajatuksesta teoiksi
Koko ajatus on ollut jo pitkään hautumassa taustalla kirkkoherra Gladilla. Uudelleen ajatus sai virtaa, kun johtoryhmä vieraili Lontoossa ja Manchesterissa. – Näimme miten siellä elävissä ja kasvavissa seurakunnissa, näissä kaikissa oli tällaisia videoseiniä. Haaveiltiin johtoryhmän kanssa, että joskus mekin haluttaisiin sellainen.
Monipuolista käyttöä
Videoseinä pääsi heti tosi toimiin, kun Munkkivuoren kirkossa järjestettiin visuaalisiin ja auditiivisiin aisteihin vetoava MunkkaLove -musiikkitapahtuma. – MunkkaLovessa alueen ihmisiltä kyseltiin toiveita lempikappaleista. Hommattiin orkesteri ja kutsuttiin ihmisiä tilaisuuksiin, kirkot olivat kolme kertaa ihan täynnä, ja näissä olennainen osa oli tämä videoseinä. Tapahtuman aikana seinällä näkyi haastateltuja, laulujen sanoja, alkuperäisistä esittäjistä kuvia jne.
Videoseinä mahdollisti tilan monipuolisen käytön, langattomilla ratkaisuilla voidaan tuoda näytön kautta kuoroa esille tai urkurin soitantaa. Iso näyttö mahdollistaa myös erityisten tapahtumien esilletuomisen entistä paremmin esim. lasten joulunäytelmissä.
Isolla pinnalla yhdessä valojen kanssa voidaan vedota myös vahvasti tunteisiin. – Se tekee siitä vielä paljon voimakkaamman elämyksen. Just eilen katsoin sellaista tilannetta, jos ei mitään tällaista ollut niin, kun tämä on sen verran iso kirkko, niin olet kaukana etkä pysty näkemään lapsen ilmeitä kunnolla.
Videoseinän tulo on tuonut myös innostusta lisää suunnitteluun. – Kun tiedän jo etukäteen puolta vuotta ennen, koska on oma vuoro saarnata, rupean miettimään sitä aihetta jo visuaalisesti. Hankinnasta on tullut uutta intoa. Samalla on tullut myös uusia ideoita kirkon monipuolisesta käytöstä, aina suurien urheilutapahtumien ja Kristus teemaisten elokuvasarjan näyttämiseen.
Kun olimme Jidokan kanssa sopineet asennuksesta ja toimituksesta, niin niinhän se meni sitten. Videoseinästä tuli varsin onnistunut. Kirkosta voisi ajatella, että ison videoseinän asentaminen voisi helposti pilata sellaisen pyhän tilan. Mutta tässä tapauksessa, yhteistyössä löydettiin sille sellainen paikka, että se tekee siitä vielä paremman. Yksinkertainen ja selkeä prosessi.
– Leo Glad, Kirkkoherra
Viestintää sanoma edellä
– Halusimme saavuttaa nuorempaa väestöä, nykyaikana kun ollaan totuttu tällaiseen visuaaliseen viestintään. Meidän kulttuurista on tullut hyvin visuaalinen, visuaalista viestintää on kaikkialla: televisioissa, raitiovaunuissa, ostoskeskuksissa tai sosiaalisessa mediassa. Se on osa ihmisten elämää, on totuttu saamaan ja lukemaan viestejä visuaalisesti.
Väline on viesti, se että meillä on tällainen väline et se omalla tavallaan kertoo siitä, että me pyritään ottamaan vakavasti tämä toimintaympäristö, että me eletään tätä elämää mitä kaikki muutkin.
– Tällä visuaalisuudella pyritään saavuttamaan, ei niinkään sitä ymmärrystä vaan sitä tunnetasoa, synnyttämään tunnekokemuksia. Siinä visuaalisuus ja musiikki on juuri tämän ajan juttuja.
Videonäyttö ei ole itsetarkoitus, vaan se on vain väline. Se on väline, jolla me yritetään tavoittaa ihmisiä ja tulla merkitykselliseksi ihmisten elämässä. Siinä suhteessa kirkon asema on muuttunut, se ei riitä että kirkko on, ihmisten pitää kokea että mitä siellä on. Se vetää ihmisiä.”
Kirkkoherra Glad korostaa viestin tärkeyttä – Hienojen kuvien ja videoiden esittäminen ei ole se itsetarkoitus, vaan se on väline puhuttelemaan ihmisiä ja tuomaan merkitystä ja tarkoitusta, apua ja tukea, iloa ja surua, ihmisten elämään.
Projektin tiedot
TOTEUTUS PÄIVÄMÄÄRÄ
1.9.2019
ASIAKAS
KIINNITYSRATKAISU
Asiakkaan tilan mukaan tehty
PANEELIT
3 x 3, 49″ Full HD paneelit
PANEELIEN TARKAT TIEDOT
Jidokalta löytyy valikoimasta monenlaisia välineitä viestintään, tilan ja tarpeen mukaisesti:
- LED -näytöt, sisätiloihin sekä ulkokäyttöön
- LCD -videoseinät
- Mainospylonit – sisätiloihin sekä ulkokäyttöön
- Erilaiset kosketusnäytöt
Kuvat toteutuksesta:






Heräsikö kysymyksiä? Ota yhteyttä!
Kaipaatko uusia keinoja viestimiseen? Jätä yhteystietosi niin palaamme sinulle mahdollisimman pian. Siitä se sitten lähtee!